کارشناس ارشد MBA (گرایش مدیریت راهبردی) و کارشناس مهندسی صنایع (گرایش تولید صنعتی)

مأموریت خود را تلاش برای «شرکت‌هایی بهتر برای اشتغال» و «ایرانی بهتر برای زیستن» برگزیده‌ام؛ و در این مسیر نزدیک به ۲۵ سال است که به عنوان نمایندهٔ مدیریت و مدیر تضمین کیفیت (پاره‌وقت) تجربه اندوخته، و در زمینه‌های تألیف، ترجمه، تدریس، ممیزی و مشاورهٔ مدیریت راهبُردی، سیستم‌های مدیریت و CSRها با بیش از ۱۰۰ سازمان همکاری داشته‌ام.

برخی از همکاری‌های مشاوره و همکاری در پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت با اوّلین تجربه‌های پیاده‌سازی در ایران

با انگیزهٔ درونی، علاقه و باوری که به کارآمدی سیستم‌های مدیریت دارم همواره مشتاق به پیاده‌سازیِ استانداردهای جدید در دامنهٔ سیستم‌های مدیریت هستم و در این مسیر آغازگر برخی ترجمان و پیاده‌سازی برخی از استاندارها بوده‌ام که نمونه‌هایی از آنها در ادامه درج شده‌اند. هنوز هم حلُ فصل نگرانی‌ها، مسائل و مشکلات واقعی سازمان‌ها برای‌م مطلوب‌تر از آماده‌سازی سازمان‌ها برای دریافت گواهی‌نامه‌هایی است که لزوماً ارزش افزوده‌ای برای سازمان‌ها به همراه ندارند …

ISO 9001: 2015

اوّلین گواهی‌نامه از DQS

IATF 16949: 2016

اوّلین گواهی‌نامه از IMQ

PSA NSA: 2013

اوّلین گواهی‌نامه از IKAP

PSA PCPA: 2013

اوّلین گواهی‌نامه از IKAP

همکاری‌ها در زمینهٔ مدیریت راهبُردی٫ به صورت مستقل یا همراه با طرح‌ریزی سیستم‌های مدیریت

استاندارد بین‌المللی ایزو ۹۰۰۱ مقرر می‌دارد که انطباق با یک سیستم مدیریت کیفیت یک تصمیم راهبُردی در سازمان است که می‌تواند به بهبود فراگیر عملکرد آن کمک و مبنایی آشکار برای پیش‌گامی‌های توسعهٔ پایدار فراهم می‌نماید. گر چه بسیاری از سازمان‌ها در زنجیره‌های تأمین گوناگون بر مبنای این استاندارد گواهی شده‌اند؛ با این همه پُرسش‌هایی از این دست که انطباق با این استانداردها تا چه وابسته به پیاده‌سازی یک نظام مدیریت راهبُردی کارآمد و اثربخش می‌باشد؟ و اثرات متقابل سیستم‌های مدیریت و مدیریت راهبُردی چیست؟ بی‌پاسخ مانده‌اند که پاسخ به آن‌ها مشروط به رسیدگی پیش‌هنگام به طرح‌ریزی راهبُردی در چارچوب سیستم‌های مدیریت یا مستقل از آن است …

مدیریت راهبُردی یک‌پارچه

سیستم‌های مدیریت هم‌گرا با اهداف راهبُردی

مدیریت راهبُردی عملیّاتی

تبدیل راهبُردها به نقشهٔ راه فرآیندهای سازمان

طرح‌ریزی راهبُردی

همراهی و هدایت کارگروه

تدوین طرح راهبُردی

مجموعه‌ای فاخر و عملیاتی

پیاده‌سازی راهبُردها

پروژه‌های تحقًق راهبردها

ارزیابی راهبُردها

تحلیل‌ها و اقدامات متقابل

تجربه‌های آموزش-مشاوره در زمینهٔ‌ IATF ،CSRs و ابزار مهندسی کیفیت شامل نشریه‌های AIAG&VDA

مدرّس QM Academy (نمایندهٔ IMQ ایتالیا٫ دوره‌های آموزشی QIP، و ممیزی داخلی و تشریح الزامات IATF)، گروه صنعتی اورند پیشرو  (کارخانهٔ اصلی)، گروه صنعتی آذین خودرو (کارخانهٔ اصلی و پروزن)، گروه صنعتی ایران خودرو (شامل قالب‌های پیشرفتهٔ ایران خودرو GPI، صنایع ریخته‌گری ایران خودرو IKCI و ریخته‌گری آلمینیوم IKA)، گروه خودروساری سایپا  (کارخانهٔ اصلی، سازه گُستر سایپا، سایپا یدک، مالیبل سایپا و سایپا شیشه)، گروه صنعتی عظام (فرآوری ساخت و سازه سیم پویش) گروه صنعتی پیروی (کارخانهٔ اصلی)، راستی کار البرز، گروه صنعتی سروش ثامن (کارخانهٔ اصلی و علمُ صنعت کیان)، گروه صنعتی اُمید فنر (کارخانهٔ اصلی) گروه صنعتی سایدون صنعت آریا (کارخانهٔ اصلی و شیر آشیان صنعت)، شرکت فولادفام (کارخانه‌های هشتگرد و شمس‌آباد)، راستی کار البرز، پولاسا، ماهان صنعت کاسپین، حل یار پیشبُرد، پارس میل لنگ، قارهٔ سبز، توانا صنعت آکام، شتاب‌کار، فرنام بسپار، زنجان خودرو، به‌سوز خودروی آبی، کابل خودرو سبزوار، ایران فریمکو، شرکت فنّی فتح، مهر کارا صنعت، بهران موتور، راهبُردسازان راسخ،  کنترل گاز اکباتان، پارت الکتریک، صنایع پلاستیک کاج، جام دارو، تشگاز، کیمیا فام ایرانیان، ایفا افزون، شناپ و بیش از ۵۰ سازمان دیگر در زنجیره‌های تأمین مختلف

کتاب‌های الکترونیک (eBooks) تألیف و ترجمه شده

از سال ۱۳۹۴ با ترجمهٔ مجموعهٔ مواد آموزشی QIP (الزامات ویژهٔ GM و گروه PSA) و استاندارد بین‌المللی IATF 1694، ترجمان منابع برگزیده در سیستم‌های مدیریت کیفیت را آغاز نمودم. هم‌اکنون و پس از اصلاحات و به‌روز-رسانی‌های متعدد، بسیاری از این کتاب‌های الکترونیک به عنوان تنها مرجع یا مناسب‌ترین ترجمه٫ با کم‌ترین اختلاف‌نظر در زمینهٔ معادل‌سازی واژگان و روانی ترجمه٫ از طرف اساتید دوره‌های آموزشی رسمی معرفی و در بیشتر گروه‌های معظم و سازمان‌های به‌نام استفاده می‌شوند. بخشی از این کتاب‌ها در ادامه فهرست شده‌اند:

  • ترجمهٔ استاندارد IATF 16949 2016 به همراه ISO 9001 2015
    س
    یستم مدیریت کیفیت برای تولیدکنندگان خودرو و قطعات یدکی
    شامل تمامی تفاسیر رسمی و پُرسش‌گان
  • ترجمهٔ تفاسیر رسمی استاندارد IATF 16949
  • ترجمهٔ پرسش و پاسخ‌های پُرتکرار (پرسش‌گان) استاندارد IATF 16949
  • ترجمهٔ چشم‌پوشی‌ها و راه‌کارها در پاسخ به عالم‌گیری ویروس کُرونا (COVID-19)
    در رابطه با چرخه‌های ممیزی‌های استاندارد IATF 16949
  • ترجمهٔ دستورالعمل ابزار مدیریت عدم‌انطباق CARA  (نشریهٔ کارگروه IATF)
  • ترجمهٔ به‌روزآوری پروژهٔ IATF CARA، ارائهٔ نرم‌افزار (نشریهٔ کارگروه IATF)
  • دست‌نامهٔ ممیزی‌های لایه‌ای فرآیندها (CQI-8-2014)
  • تألیف کتاب راهنمای طرح‌ریزی و پیاده‌سازی الزامات ISSR
    الزامات خاص تأمین‌کنندگان گروه صنعتی ایران خودرو
  • ترجمهٔ پرسش‌نامه‌ها و راهنمای PCPA گروه PSA و ASES رنو-نیسان
  • ترجمهٔ الزامات ویژهٔ IATF OEMها (Benz BMW ،Ford Motor ،Mercedes Benz و …) 
  • ترجمهٔ تمامی ۱۲ مادهٔ آموزشی QIP شامل معرفی NSA، PCPA و QSB
  • ترجمهٔ نظام‌نامهٔ تأمین‌کنندگان فُرُشیا (الزامات ویژه)
  • تدوین طرح آماده‌سازی برای موفقیّت در ممیزی‌های IATF 16949 2016 و ISO 9001 2015
  • ترجمهٔ MMOG/LE: راهنمای بین‌المللی عملیّات مدیریت مواد٫٬ ارزیابی لجستیکی

تجربه‌های مدیریت تضمین کیفیت و نمایندهٔ مدیریت

همکاری‌های تمام‌وقت و پاره‌وقت طولانی مدّت به عنوان مدیر تضمین کیفیت و نمایندهٔ مدیریت، زمینه‌ساز شناخت از محیط واقعی پیاده‌سازی فرآیندها بوده است. در جریان سه واقعیّت کلیدی (که عبارتند از کارگاه تولید، قطعه کار و کارگران) برداشت درستی از یک سیستم مدیریت کارآمد ایجاد می‌شود که لازمهٔ کار در این زمینه می‌باشد. افتخار اصلی من کار در محیط واقعی پیاده‌سازی فرآیندهاست، و سایر زمینه‌های کاری تجربه‌ام را به تجربه‌ای محض، تکراری یا غیرکاربردی بدل نساخته است.  

  • سروش ثامن٫ علمُ صنعت کیان (شهر صنعتی هشتگرد)؛ طراح و تولیدکنندهٔ قطعات و مجموعهٔ فریم صندلی خودرو،
    از شهریور ۱۳۹۱  به عنوان مدیر تضمین کیفیت و نمایندهٔ مدیریت (این همکاری در ۲ تا ۳ روز در هفته ادامه دارد)
  • فولادفام (کارخانه‌های هشتگرد و شمس‌آباد‌)؛ تولیدکنندهٔ قطعات و مجموعه‌های فلزی خودرو و صنایع دیگر،
    از اردیبهشت ۱۳۸۵ (همکاری تمام‌وقت تا ۱۳۹۱ و همکاری در یک روز در هفته تا سال ۱۳۹۵ به عنوان مشاور)
  • متالورژی پودر لوت (شهر صنعتی هشتگرد)؛ تولیدکنندهٔ مجموعه‌ها و قطعات فلزی خودرو و صنایع دیگر،
    از آذر ۱۳۷۹ تا اردیبهشت ۱۳۸۵ (به عنوان مدیر تضمین کیفیت)
  • ستکاپ (شهر صنعتی سپهر نظرآباد٫ البرز)؛ تولیدکنندهٔ قطعات پلیمری و مجموعه‌های فلزّی خودرو، 
    از دی ۱۳۷۸ تا آذر ۱۳۷۹ (به عنوان مدیر تضمین کیفیت)

بیش از ۱۰۰ نفر-روز آموزش در رابطه با سیستم‌های مدیریت

بخشی از آموزش‌ها، و نه تمامی آنها، در ادامه فهرست شده‌اند که شامل سرممیزی ایزو ۹۰۰۱، ممیزی‌های داخلی و ارزیابی جایزهٔ ملّی کیفیت (INQA)، و ابزارها و شیوه‌های مهندسی کیفیت می‌باشد. پس از آغاز به همکاری با آموزشکدهٔ IMQ و سایر سازمان‌ها، آموزش‌ها و به‌روزآوری‌های اندوخته‌های دانشی‌ام را به صورت خودخوان (Self Study) ادامه داده و تاکنون توانایی آموزش، مربی‌گری و هدایت بیشتر موضوعات مربوط به سیستم‌های مدیریت کیفیت، لجستیک و طراحی و آموزش نظام‌نامه‌های سیستم‌های IT و مالی را در خود حفظ نموده‌ام.   

  • آموزشکدهٔ TÜV NORD
  • ممیزی داخلی ISO/TS 16949 2002 از RW TÜV
  • ممیزی داخلی ISO/TS 16949 2009
  • ممیزی داخلی OHSAS 18001 2007
  • طرح‌ریزی پیش‌هنگام کیفیت AIAG APQP 1994
  • آموزش AIAG APQP & AIAG FMEA Reeducation
  • فرآیند تأیید قطعهٔ تولیدی AIAG PPAP 1999
  • فرآیند تأیید قطعهٔ تولیدی PPAP 1999
  • استفاده از روش‌های آماری ISO 10017
  • اندازه‌گیری رضایت مشتری (CSM)
  • طرح‌ریزی طرح تجاری (Business Plan)
  • ساپکو (شرکت تأمین قطعات ایران خودرو)
  • ارزیابی مدل موفقیَت پایدار (INQA)
  • طرح‌ریزی توسعه محصولات جدید
  • تجزیه و تحلیل خطا و اثرات آن (FMEA)
  • روش‌های بازرسی و نمونه‌برداری
  • طرح‌ریزی تکوین محصولات (SQA و SP)
  • الزامات قطعهٔ ایمنی SSPR1
  • نگه‌داری بهره‌ور جامع (TPM)
  • آموزشکدهٔ IMQ
  • سرممیزی ISO 9001 2015 (IQ-LA14635)
  • ممیزی داخلی ISO 45001 2018
  • ممیزی داخلی ISO 14001 2015
  • آشنایی با تغییرات ISO 9001 2015
  • مؤسسهٔ مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی
  • مبانی، تشریح الزامات و  مستندسازی ISO 9001 1994
  • ممیزی داخلی ISO 9001 1994
  • ارتباطات سازمانی
  • مدیریت منابع انسانی
  • آشنایی با مبانی و مفاهیم انگیزشی
  • اصول مدیریت و سرپرستی
  • خدمات علمی و صنعتی تهران
  • بسط کارکرد کیفیت (QFD)
  • مستندسازی و ممیزی ساپکو 79
  • هزینه‌های کیفیت (Cost Of Quality)
  • فرآیند بهبود مستمر (CIP & KAIZEN)
  • روش‌های حل مسئله (Problem Solving)
  • نظام آراستگی سازمان (Five S)
  • کنترل آماری فرآیند AIAG SPC 2005
  • تحلیل سیستم اندازه‌گیری AIAG MSA 2002
  • سایر دوره‌های آموزشی
  • مدیریت بهره‌وری (ندای بامداد)
  • کالیبراسیوان ابزار اندازه‌گیری (لکسر)
  • ارزیابی عدم قطعیت (سازمان استاندارد البرز)
  • مدیریت تولید و عملیات (مرکز آموزش و تحقیقات)
  • تعیین دوره‌های کالیبراسیون (سازمان استاندارد البرز)
  • مبانی و ممیزی ISO/IEC 17020 (سازمان استاندارد البرز)
  • مبانی و ممیزی ISO/IEC 17025 (سازمان استاندارد البرز)

علاقه‌مند به مطالعه در زمینه‌های هُنر، مدیریت راهبُردی و سیستم‌های مدیریت کیفیت

بی‌گمان خواندن کتاب چیزی جز بازخوانی متن اثر در متن زندگی خودمان نیست. (رولان بارت) بر این مبنا همواره در جستجوی کتاب‌هایی بهتر برای درک ماهیت و واقعیت‌های محیط پیرامون خود بوده‌ام. گر چه مطالعهٔ یک کتاب به معنای عاملیّت آن نیست اما برایم وسعت دید آفریده‌اند تا ابتکار عمل بالاتری برای رسیدگی به چالش‌های زندگانی و کار داشته باشم، و جدای از علاقه‌ام به مطالعه برای به‌روزبودن در زمینه‌های کاری، کتا‌ب‌ها زمینه‌ای برای آرامش در مواجهه با دشواری‌ها پدید آورده‌اند…